English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Aktualności
Zakładki 3
zakladki_video

Aktualności

DRUKUJ

Czy Chińczycy zrealizują swoje marzenia w Polsce?

08-11-2013

Andrzej Malinowski spotkał się w piątek, 8 listopada 2013 roku, z Chuanfu Wangiem – założycielem i właścicielem firmy BYD Company Limited. BYD to coraz bardziej popularna w Europie marka miejskich autobusów zasilanych energią elektryczną. Czy autobusy te wpiszą się w krajobraz polskich miast?

 

Pracodawcy RP od lat intensywnie promują Polskę jako miejsce, w którym można robić doskonałe interesy, przynoszące wymierne korzyści obu stronom. Piątkowa wizyta gościa z Chin to jeden z efektów tych działań.

 

BYD Company Limited (nazwa jest skrótem sloganu reklamowego Build your dreams – „zbuduj swoje marzenia”) to producent samochodów o napędzie konwencjonalnym, hybrydowym i elektrycznym oraz autobusów elektrycznych, a także jeden z największych światowych dostawców zaawansowanych technologicznie systemów pozyskiwania i gromadzenia energii, paneli fotowoltaicznych, oświetlenia LED oraz baterii i różnego rodzaju urządzeń elektronicznych. Siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w Shenzhen, w prowincji Guangdong.

 

W chińskich miastach eksploatuje się obecnie ok. 1 500 elektrycznych autobusów z BYD Company. Z kolei w Europie można już nimi jeździć m.in. we Włoszech, Holandii i Skandynawii.

 

W 2013 roku autobus BYD K9 był testowany przez Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie na prestiżowej linii prowadzącej Traktem Królewskim, a także w Krakowie i Trójmieście. We wszystkich miastach zebrał bardzo pochlebne recenzje. Testujący je kierowcy chwalili przede wszystkim minimalny poziom hałasu i wygodę podróżowania oraz – przede wszystkim – obniżenie poziomu emitowanych do atmosfery szkodliwych spalin.

 

Koszt prądu potrzebnego na przejechanie 100 km przez autobus elektryczny BYD K9 to 50 zł. Dla porównania, koszt pokonania tego samego dystansu przez autobusy konwencjonalne, które zużywają ponad 40 litrów na 100 km, wynosi ponad 200 zł. Przy założeniu, że miejski autobus dziennie pokonuje 150 km, oszczędność wynosi blisko 250 zł dziennie. Rocznie – do 80 tys. zł. Zamontowane na dachu autobusu żelazowe baterie i panele słoneczne umożliwią pokonanie 250 kilometrów na jednym ładowaniu, które ma trwać od 4 do 6 godzin.

 

Polska może stanowić idealne miejsce do ekspansji firmy BYD na całą Europę. Ewentualne rozpoczęcie montażu i produkcji elektrycznych autobusów oraz utworzenie centrum logistycznego dla produktów firmy BYD na Polskę i Europę byłoby ogromną szansą dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego i całej gospodarki.

 

Warto przypomnieć, że współwłaścicielem BYD jest m.in. jeden z największych inwestorów na świecie Warren Buffett. Firma rozpoczęła już przygotowania do budowy fabryki w Stanach Zjednoczonych. Wytwarzane tam elektryczne autobusy będą trafiały na rynek Ameryki Północnej.