English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Aktualności
Zakładki 3
zakladki_video

Aktualności

DRUKUJ

Forum „Caring for Climate"

21-11-2013

19 listopada rozpoczęło się dwudniowe forum biznesowe Caring for Climate, organizowane przez UN Global Compact, UNFCCC oraz UNEP w ramach szczytu klimatycznego COP19 (Konferencja Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu). Po raz pierwszy w historii konferencji przedstawiciele sektora prywatnego i publicznego współtworzyli rozwiązania dla problemów zmian klimatycznych.

 

Pierwszego dnia forum odbył się polski panel zatytułowany Climate Action and Partnership – Perspective from Poland. Zostały na nim zaprezentowane różnorodne podejścia do zapobiegania zmianom klimatu i redukcji ich szkodliwych skutków. Panel otworzyły przemówienia Ministra Środowiska Marcina Korolca, pełniącego obowiązki Prezydenta COP19/CMP9, oraz Wiceprezydenta Pracodawców RP Piotra Kamińskiego.

 

Widać wyraźnie, że rola węgla w światowej energetyce rośnie i trend ten będzie się utrzymywał. Uważamy, że Polska powinna wykorzystać swój potencjał wydobycia węgla i wyspecjalizować się w technologiach efektywnego i „czystego” wykorzystania tego surowca, tworząc wokół niego innowacyjny sektor gospodarki o znaczącym potencjale eksportowym – stwierdził Kamiński.

 

– Pracodawcy RP dostrzegają oczywiście konieczność zapobiegania negatywnym zmianom klimatu. Aby sprostać wyzwaniom, powołaliśmy do życia Platformę Odnawialnych Źródeł Energii. W ramach Platformy poszukujemy najtańszych metod racjonalizacji użytkowania energii, z uwzględnieniem specyfiki rozwijających się gospodarek – podkreślił Wiceprezydent Pracodawców RP.

 

Janusz Górski, Prezes DB Schenker Logistics Poland, zauważył, że rozwiązania przyjazne dla środowiska mogą przynosić wymierne korzyści. Przykładem może być polski oddział Schenkera, któremu wdrożenie ekologicznego sposobu jazdy dało w 2013 r.: 4500 mniej ciężarówek na drogach, 340000 litrów mniej zużytego paliwa i w konsekwencji 1100 ton mniej wyemitowanego do atmosfery CO2.

 

Jednak nie tylko najwięksi gracze mogą działać na rzecz ochrony środowiska. Jak pokazała Prezes firmy Vivenge – pomysłodawczyni i inicjatorka programu BrandBility – także firmy z branży reklamowej mają swoje miejsce w Caring for Climate. BrandBility to platforma dialogu, której celem jest stworzenie podstaw dla systemu certyfikacji środowiskowej zarządzania i gospodarki odpadami.

 

Uczestnicy zgodzili się co do tego, że konieczne są działania mające na celu zwiększenie świadomości decydentów – przedstawienie rachunku ekonomicznego działań prośrodowiskowych oraz całościowe podejście do problemu zapobiegania zmianom klimatu.

 

Wspierając inicjatywę Caring for Climate, Pracodawcy RP chcą uświadomić liderom biznesu, że zmiany klimatyczne i degradacja środowiska naturalnego stwarzają nowe zagrożenia, które wpływają na konkurencyjność firm i ich potencjał rozwoju.