English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Aktualności
Zakładki 3
zakladki_video

Aktualności

DRUKUJ

Katalog dobrych praktyk w walce ze stresem

26-02-2014

W środę 26 lutego Pracodawcy RP podpisali zalecenia dotyczące ograniczenia stresu w miejscu pracy. Porozumienie w sprawie zaleceń to niewątpliwy sukces partnerów społecznych zważywszy na fakt, że rozmowy toczyły się już od kilku lat. Stanowi to również dowód na to, iż dialog i współpraca partnerów społecznych wciąż są możliwe.

 

Wypracowane zalecenia uzupełniają wspólną deklarację z 14 listopada 2008 r. Jej celem było określenie działań służących poprawie stanu świadomości pracodawców, organizacji pracodawców, związków zawodowych i pracowników dotyczących problematyki stresu związanego z pracą i metod jego zwalczania. Działania partnerów porozumienia stanowią także realizację Europejskiego Porozumienia Ramowego dotyczącego stresu związanego z pracą z 8 października 2004 r.

 

Uczestnicy porozumienia sformułowali też zalecenia legislacyjne pod adresem Ministra Pracy i Polityki Społecznej. W ich ocenie prewencja i ograniczanie stresu związanego z pracą powinny znaleźć właściwe miejsce w strategiach bhp wdrażanych na poziomie przedsiębiorstwa, w szczególności przy przeprowadzaniu oceny ryzyka zawodowego. Dlatego należy rozszerzyć definicję środowiska pracy o czynniki psychospołeczne. Ponadto konieczne jest dokonanie w tym zakresie uzupełnienia i modyfikacji ramowych programów szkoleń bhp.

 

Zalecenia, które mają ograniczyć negatywne zjawiska związane ze stresem w miejscu pracy są kierowane również do członków poszczególnych organizacji. Mają one formę katalogu dobrych praktyk, przygotowanego przy współpracy z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy.

 

Partnerzy społeczni rekomendują dla firm następujący katalog dobrych praktyk:

  • Definiowanie stresu, opracowanie katalogu czynników i działań niepożądanych
  • Działania prewencyjne ze strony pracodawcy
  • Opracowanie procedury składania skargi
  • Utworzenie komisji do rozpatrywania skarg pracowników
  • Kodeks etyczny
  • Odpowiedni dobór pracowników na poszczególne stanowiska, prowadzenie trafnej rekrutacji
  • Usprawnienie komunikacji
  • Jasne procedury, jednoznaczne cele
  • Pozytywne relacje w firmie, wsparcie społeczne
  • Uczestniczenie pracowników w podejmowaniu decyzji
  • Umożliwianie współzależności
  • Różnorodność pracowników
  • Dbałość o autonomię pracowników
  • Indywidualne traktowanie pracowników