English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Aktualności
Zakładki 3
zakladki_video

Aktualności

DRUKUJ

Dynamika sprzedaży ciągle jest nieduża, ale jest szansa, by ta tendencja się zmieniła

25-11-2014

Pomimo coraz szybszego tempa wzrostu dochodów polskich gospodarstw domowych ich skłonność do zwiększania wydatków pozostaje nieduża – komentuje dane GUS o dynamice sprzedaży detalicznej Łukasz Kozłowski, ekspert Pracodawców RP.

 

Ostatni miesiąc przyniósł przyspieszenie dynamiki wynagrodzeń w przedsiębiorstwach. Pamiętać trzeba też o deflacji cen konsumenckich – która dodatkowo przekłada się na jeszcze szybszy wzrost płac realnych – a także o spadku bezrobocia, co również ma ogromny wpływ na możliwości zakupowe Polaków. W sytuacji gdy paliwa i żywność stają się coraz tańsze, większa część domowych budżetów może być przeznaczana na inne potrzeby. Tak się jednak nie dzieje, gdyż konsumenci przywiązani są do wartości nominalnej swoich zarobków i nie czują się znacznie zasobniejsi, jeśli ich siła nabywcza zwiększa się na skutek spadku cen.

 

Niemniej sytuacja wygląda lepiej, niż wynika to z danych wyrażonych w cenach bieżących. Uwzględniając wpływ deflacji na ostateczny wynik, wartość sprzedaży detalicznej wzrosła o 3,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku. To wciąż znacznie mniej niż choćby na początku roku, ale wystarczająco do tego, by podtrzymać dodatni wpływ popytu wewnętrznego na dynamikę PKB w Polsce. Biorąc pod uwagę rosnącą siłę nabywczą konsumentów, wydaje się, że szanse na poprawę wyników sprzedaży detalicznej w najbliższym okresie są znacznie większe niż ryzyko ich pogorszenia.

 

Łukasz Kozłowski, ekspert Pracodawców RP