English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Aktualności
Zakładki 3
zakladki_video

Aktualności

DRUKUJ

Wizerunek przedsiębiorców: jaki jest i jak skutecznie go budować?

16-11-2016

 

Zbudowanie i skuteczne podtrzymywanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy i firmy  jest bardzo ważne dla efektywności działalności biznesowej. Jednym z czynników tego procesu jest kreowanie wizerunku medialnego przedsiębiorcy. O tym, jaki jest obecnie wizerunek przedsiębiorcy, dyskutowali  eksperci podczas seminarium „Wizerunek przedsiębiorcy w Polsce: odbiór społeczny i obraz medialny”, zorganizowanego przez Pracodawców RP w ramach projektu „GPS Przedsiębiorcy”.

 

Otwierając spotkanie, Wiceprezydent Pracodawców RP Piotr Kamiński zwrócił uwagę na ogromną rolę mediów w kształtowaniu klimatu wokół przedsiębiorczości i kreowaniu wizerunku przedsiębiorcy. Zauważył, że często można odnieść wrażenie, że w mediach dominują dwa typy przekazu na temat przedsiębiorcy: albo jest to zły wyzyskiwacz, oszust i cwaniak, albo wręcz przeciwnie – dobry i pracowity człowiek, ale równocześnie ofiara opresyjnego systemu administracyjno-skarbowego. Cechą wspólną obu typów przekazu jest kontekst sensacji. Wydaje się przy tym, że pokazywanie sukcesów przedsiębiorców jest mniej atrakcyjne dla mediów.

 

 

Jednocześnie, co pokazały prezentowane podczas seminarium wyniki badania, społeczny odbiór przedsiębiorców nie jest negatywny. – Przedsiębiorcy są postrzegani jako profesjonalni, innowacyjni i rzetelni. Szacunek budzą ich pracowitość i kreatywność, ale wielu Polaków uważa też, że pracodawcy źle traktują pracowników – powiedziała Urszula Krassowska z firmy badawczej Kantar Public. W badaniach przez nią przeprowadzonych 61 proc. respondentów uznało, że przedsiębiorcy są pracowici, a 50 proc. że są kreatywni. Jednocześnie 46 proc. badanych uważa, że nie dbają oni o pracowników.

 

Agata Stremecka z Forum Obywatelskiego Rozwoju zwróciła uwagę na historyczne obciążenia wizerunku przedsiębiorców w Polsce. Duże znaczenie ma tutaj dziedzictwo PRL i negatywny stosunek do prywatnej inicjatywy gospodarczej („prywaciarzy”). Stremecka zwróciła uwagę, że wiele oczekujemy od przedsiębiorców: chcemy, by tworzyli miejsca pracy, ale również by byli liderami społeczności lokalnych i filantropami. Nie zawsze mogą oni sprostać wszystkim tym wymaganiom.

 

Niewątpliwie budowaniu dobrego wizerunku przedsiębiorców służy też wysoka jakość oferowanego produktu lub usługi. Jak o to zadbać? Karol Skoczek z VISUALPROMO, dzieląc się swoimi doświadczeniami w obszarze innowacji i nowoczesnych technologii, uważa, że szczególnie ważne jest, by oferowany produkt był w pełni dopracowany. Zadowolenie klientów jest bardzo efektywnym sposobem  budowania wizerunku.

 

Mariusz Lewandowski z firmy Ursus opowiedział o tym, w jaki sposób można budować wizerunek w grupach, które nie są odbiorcami flagowych produktów Ursusa – ciągników. Chcąc promować swoją markę wśród ludzi młodych Ursus – we współpracy z CD Projekt – wypuścił na rynek grę komputerową, a także napój energetyczny. W ten sposób zmienił swój wizerunek, pokazując, jak jest kreatywny i odważny.

 

Bartłomiej Morzycki z 3M Polska położył nacisk na znaczeniu społecznej odpowiedzialności biznesu dla budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorców. Podkreślił, że 3M zawsze stara się wywierać pozytywny wpływ na swoje otoczenie na szczeblu krajowym i regionalnym przez zaangażowanie w funkcjonowanie społeczności lokalnych. Ponadto – dbając o wizerunek wewnętrzny – raz na 3 lata 3M przeprowadza globalne badanie zadowolenia pracowników. 

 

Podsumowując dyskusję, Wiceprezydent Pracodawców RP Piotr Kamiński przywołał opinię prof. Deidre  McCloskey z Uniwersytetu Illinois, według której główną przyczyną dynamicznego rozwoju gospodarczego Europy i USA w XVIII wieku był szacunek dla przedsiębiorczości, a nie wyłącznie innowacje technologiczne i nauka.