English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Aktualności
Zakładki 3
zakladki_video

Aktualności

DRUKUJ

Zaledwie co trzeci Polak docenia przedsiębiorców

14-06-2010

Tylko 33 proc. Polaków pozytywnie ocenia rodzimych przedsiębiorców – wynika z najnowszego badania Eurobarometru „Przedsiębiorczość w Unii Europejskiej i poza nią”. To jeden z najgorszych wyników spośród przepytanych mieszkańców 27 członkowskich krajów. I choć badani przyznają, że tworzą oni miejsca pracy, nowe produkty, a wręcz ośmiu na dziesięciu Polaków, uważa przedsiębiorców za budowniczych dobra narodowego, to jednak nie przeszkadza darzyć ich niechęcią.

 

Jak wynika z najnowszego Eurobarometru Polakowi osoba prowadząca działalność gospodarczą kojarzy się głównie z wyzyskiwaczem, żyjącym z cudzej pracy (70 proc.), czy też bezwzględnym kapitalistą dbającym tylko o swój zysk (66 proc.). – Okazuje się bowiem, że chociaż minęły już ponad dwie dekady od transformacji ustrojowej, to żyjemy nadal w świecie socjalistycznych stereotypów. Wciąż dla wielu Polaków przedsiębiorca to krwiopijca, ciemiężący pracowników – mówi Magdalena Janczewska, ekspert ds. społeczno – gospodarczych Pracodawców RP, największej i najstarszą organizacji zrzeszającej pracodawców, która walczy z tym stereotypem już od 20 lat. I choć organizacja sukcesywnie stara się odczarowywać wizerunek „złego pracodawcy prywaciarza”, to Polsce jeszcze daleko do światowych standardów. A przecież to właśnie dzięki ogromnemu wysiłkowi polskich pracodawców nasz kraj jest jednym z liderów rozwoju przedsiębiorczości i to nie tylko na swoim kontynencie. Dla przykładu o swoich pracodawcach wypowiada się pozytywnie aż 83 proc Duńczyków, 62 proc. Francuzów i 73 proc. Amerykanów.
 
– Poza spuścizną historyczną, w dużym stopniu winę za te problemy w postrzeganiu relacji pracodawca – pracownik należy przypisać także mediom, które często z założenia uznają, że w przypadku jakiegokolwiek konfliktu winny jest właśnie pracodawca, który z pewnością chciał kogoś oszukać, czy też wykorzystać – uważa Janczewska i dodaje, że dużo cieplejsze skojarzenie budzi słowo – pracodawca. Pracodawca, czyli ten, który daje prace.
 
Nie możemy jednak zapominać, o drugiej stronie medalu. Także pracownicy bardzo często są w Polsce traktowani stereotypowo. Ciągle bowiem pokutuje u nas wizerunek pracownika obiboka, który żyje w myśl zasady, „czy się stoi, czy się leży dwa tysiące się należy”. - Statystyki jednak zadają temu kłam. Z wielu badań wynika, że wprawdzie jeszcze sporo brakuje nam do osiągnięcia efektywności pracy krajów „starej” Unii, ale od kilku lat jesteśmy liderami jej wzrostu. Dlatego zamiast polaryzować napięcia, powinniśmy skupić się na pozytywach, bo ani pracodawca, ani pracownik, nie są tak źli jak ich malują – dodaje Janczewska.