English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Aktualności
Zakładki 3
zakladki_video

Aktualności

DRUKUJ

Ministerstwo Finansów wprowadza zamęt w kwestii rozliczania ulgi za internet

06-04-2011

W opinii Pracodawców RP resort finansów w nieprawidłowy sposób prowadzi politykę informacyjną. Choć jeszcze niedawno Ministerstwo uważało, iż przedsiębiorcy, którzy zdecydowali się na otrzymywanie tzw. ekofaktury nie uzyskają ulgi podatkowej na Internet to teraz zmieniło zdanie i zauważa fakt zmiany przepisów, które liberalizują regulacje dotyczące e – faktur. Dzięki temu można będzie skorzystać z ulgi dysponujący tylko ekofakturami.


W ramach ulgi, jaką jest odliczenie od przychodu wydatków ponoszonych na używanie Internetu można maksymalnie uzyskać 760 zł. Aby ją otrzymać należy spełniać dwa warunki:
• w ubiegłym roku podatkowym dany podmiot poniósł wydatki za użytkowanie Internetu w lokalu (budynku) będącym miejscem zamieszkania oraz
• wydatek jest udokumentowany fakturą w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Z ulgi mogą skorzystać również ci przedsiębiorcy, którzy wybrali podatek liniowy 19% bądź ryczałt jako formę rozliczania się z podatku dochodowego. O ile mogą przedstawić fiskusowi fakturę w formie papierowej lub z bezpiecznym podpisem elektronicznym. To właśnie ten punkt wymogów wywoływał poważne wątpliwości. Zdaniem Ministerstwa Finansów faktury w rozumieniu ustawy nie stanowiły tzw. ekofaktury, czyli przykładowo te, które otrzymywane są e-mailem w formacie PDF.

 

- Odbiorca faktur musiał przez cały okres przechowywania zachować je w tej formie i w formacie, w którym zostały mu przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również czytelność. A to oznacza, iż w przypadku faktur za 2010 r. musiał być stosowany bezpieczny podpis elektroniczny lub elektroniczny system wymiany danych EDI. W przeciwnym razie nie można byłoby mówić o tym, iż podmiot posiada fakturę, ma jedynie jej elektroniczny obraz – mówi ekspert Pracodawców RP, Emilia Amielanczyk.

 

Od 1 stycznia 2011 roku weszło w życie rozporządzenie ministra, które złagodziło te wymogi. Obecnie nie wymaga się stosowania do przesyłu tego typu danych bezpiecznego podpisu elektronicznego lub systemu EDI. Ponadto zgodnie z orzeczeniem, które wydał Naczelny Sąd Administracyjny 20 maja 2010 r. faktury mogą być przekazywane drogą elektroniczną. W związku z tym forma e – maila lub faksu jest jak najbardziej dozwolona. Faktury takie są tak samo ważne jak te przesyłane pocztą.

 

- Biorąc pod uwagę wszystkie te zmiany Ministerstwo Finansów wycofało się z poprzedniego stanowiska. Wprowadzanie wszelkich ułatwień innowacyjnych i pomoc w ich stosowaniu przez przedsiębiorców jest w opinii Pracodawców RP niezwykle istotne – mówi ekspert.