English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Aktualności
Zakładki 3
zakladki_video

Aktualności

DRUKUJ

Warto pomóc polskim przedsiębiorcom w zainstnieniu na chińskim rynku

25-04-2012

Pracodawcy RP popierają wysiłki rządu skierowane na zacieśnianie współpracy gospodarczej z Azją, a zwłaszcza z Chinami – drugą gospodarką świata i liczącym się inwestorem w skali globalnej.

 

– Z wizytą premiera Chin Wena Jiabao w Polsce wiążemy duże nadzieje na ożywienie kontaktów gospodarczych, tym bardziej że w podejmowaniu decyzji biznesowych przez chińskie firmy czynnik polityczny odgrywa bardzo ważną rolę – podkreślają eksperci Pracodawców RP. Zaistnienie w świadomości chińskiego biznesu jest dla Polski szczególnie ważne, gdyż po pierwsze nasz kraj pozostaje wciąż niedoceniany przez inwestorów z Chin (poszukujących możliwości pokazania się na rynku europejskim), po drugie zaś znalezienie odpowiedniego lokalnego partnera stanowi warunek powodzenia projektów inwestycyjnych realizowanych w Państwie Środka.

 

Pracodawcy RP mają jednak wątpliwości co do tego, czy wizyta chińskiej delegacji rzeczywiście doprowadzi do zwiększenia zainteresowania polskich firm lokowaniem inwestycji w regionie tak odległym geograficznie i kulturowo. Nie chodzi tutaj o duże polskie firmy, ale o przedsiębiorstwa sektora MŚP, których możliwości ekspansji w Chinach są nieporównywalnie mniejsze w porównaniu do takich potentatów jak: Toruńskie Zakłady Opatrunkowe, Can-Pack, Kopex czy Selena, które z powodzeniem działają na tym rynku. – Polski rząd wyciągnął co prawda rękę do wszystkich przedsiębiorstw zainteresowanych eksportem do Państw Środka lub inwestycjami w nim, uruchomił bowiem inicjatywę „Go China”, jednak wsparcie to ma głównie wymiar informacyjny – mówią eksperci Pracodawców RP, podkreślając, że to po stronie przedsiębiorców pozostają: ocena ryzyka biznesowego, badanie rynku, znalezienie partnera biznesowego oraz kwestia finansowania całego przedsięwzięcia. Większość z firm nie jest w stanie tego dokonać samodzielnie, a na skorzystanie z usług doradczych wyspecjalizowanych podmiotów nie mogą sobie pozwolić.

 

Według Pracodawców RP, w związku z tym dużo lepszą strategią wsparcia ekspansji polskich firm na rynek chiński byłyby działania skierowane na wzmacnianie rozpoznawalności Polski, a także promowanie polskich czempionów z branż o dużym potencjale rozwoju na rynku chińskim. Gdy to się uda, istnieje szansa, iż pociągną za sobą inne polskie firmy w charakterze dostawców i kooperantów.