English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Zakładki 3
zakladki_video

Wydarzenia

DRUKUJ

Handel z Niemcami. Polscy przedsiębiorcy sprzedają coraz więcej

15-04-2015

 

Jest rekord. Według danych Wydziału Promocji, Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Berlinie polsko-niemieckie obroty handlowe osiągnęły w zeszłym roku 79 mld euro. Eksport do Niemiec był wyższy aż o 9,5 proc. (osiągnął poziom 42,6 mld euro). Co istotne – import nie rósł tak szybko. Z Niemiec sprowadziliśmy towary o wartości 36,4 mld euro (o 6,9 proc. więcej niż rok wcześniej).

 

Niemcy od ponad 20 lat pozostają najważniejszym partnerem handlowym Polski. W zeszłym roku ich udział w naszym eksporcie wyniósł 26 proc., a w imporcie – 22 proc. Ale co szczególnie ważne rola naszego kraju w tej relacji rośnie. W 2014 roku Polska znalazła się na ósmym miejscu wśród najważniejszych partnerów handlowych Niemiec.

 

Prognozy gospodarcze na 2015 rok wskazują na sprzyjające warunki dla dalszego wzrostu i kontynuację wysokiej dynamiki eksportowej polskich firm na niemiecki rynku – ocenia Jacek Robak, który kieruje Wydziałem Promocji, Handlu i Inwestycji polskiej ambasady w Berlinie.

 

Polsko-niemieckie stosunki gospodarcze to wręcz symboliczny przykład korzyści, jakie niesie ze sobą idea integracji europejskiej – i to mimo sporej różnicy potencjału obu partnerów. Korzyści te rozkładają się jednak coraz równomierniej.

 

Istotnym sukcesem Polski są nadwyżka w bilansie obrotów i utrzymujący się ich dynamiczny wzrost. Od roku 2004 odnotowaliśmy ponaddwukrotny wzrost (z 17,9 mld euro do obecnych 42,6 mld euro). Handel z Niemcami to również jedna z dźwigni polskiego wzrostu gospodarczego w ostatnich latach. A jest nadzieja na coraz lepsze wyniki. Niemiecka gospodarka bije bowiem rekordy eksportowe, co z kolei przekłada się na wzrost zapotrzebowania na produkty od polskich poddostawców. Zagrożenie jest tylko jedno - tak wysokie uzależnienie od Niemiec może stanowić czynnik ryzyka dla stabilności wzrostu gospodarczego w Polsce. Ewentualne zmiany koniunktury gospodarczej u naszego zachodniego sąsiada (np. z powodu standardowych cykli czy pogorszenia koniunktury w Azji Wschodniej) mogą bowiem być dla nas dość mocno odczuwalne – a zatem i negatywnie wpływać na koniunkturę.

 

Jacek Brzozowski, Doradca Prezydenta Pracodawców RP