English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna O nas Media o nas
Zakładki 3
zakladki_video

Media o nas

DRUKUJ

„Rzeczpospolita”: Państwowa Agencja Rekomendowania Podatków Akcyzowych

18-01-2016

Nawet gangster Al Capone twierdził, że „prohibicja nie przyniosła nic innego poza problemami”. Tym bardziej przekonane były o tym jego ofiary. Wydawałoby się, że u nas też już wszyscy, nie tylko przemytnicy i bimbrownicy, wiedzą o tym, że kolejne podwyżki akcyzy nie przynoszą nic innego poza rozrostem szarej strefy – pisze w „Rzeczypospolitej” Prezydent Pracodawców RP Andrzej Malinowski.

 

– Niestety, nie wiedzą o tym wciąż Polska Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i jej dyrektor Krzysztof Brzózka, który próbuje wcisnąć rządowi kolejną podwyżkę akcyzy – w dodatku bardziej szkodliwą niż wcześniejsze ­– dodaje.

 

PARPA proponuje, by zrównać stawki podatku akcyzowego dla wszystkich kategorii napojów alkoholowych, tak aby stawka podatku dla piwa i wina była równa stawkom obowiązującym na napoje spirytusowe. Zdaniem pomysłodawców rozwiązanie to ma przyczynić się do zmniejszonego spożycia alkoholu, a także przynieść „nawet do 7,5 miliarda złotych dodatkowych wpływów do budżetu”.

 

Już na tym etapie można podejrzewać, że specjaliści z PARPA, którzy przygotowali projekt, sami krótko przed tym odprowadzili dość wysokie sumy w ramach podatku akcyzowego. Bo jeśli w wyniku wprowadzanej przez nich zmiany Polacy będą mniej pili, to wpływów z podatku nie będzie więcej. Jeżeli zaś podatku wpłynie więcej, to znaczy, że ludzie jednak będą pili. Rozumiem, że w sztuce i literaturze postmodernistyczne narracje pozbawione „pozornego sensu” odgrywają ważną rolę i są cenione przez krytyków, ale w przypadku projektowania podatków oczekiwałbym jednak żelaznej logiki – ocenia Prezydent Pracodawów RP.

 

Jego zdaniem dotychczasowe doświadczenia z podwyższaniem akcyzy po to, by wzmocnić budżet, np. w przypadku papierosów, pokazują, że nie wychodzi to nikomu na dobre, poza przemytnikami i nielegalnymi producentami.

 

Zróżnicowanie stawek podatku akcyzowego nie wynika z widzimisię, niedopatrzenia albo lobbingu, tylko z tego, że koszt wyprodukowania choćby litra piwa jest trzykrotnie wyższy niż litra napoju spirytusowego – podkreśla Malinowski.

 

Nasza publiczna agencja do walki z alkoholizmem zachowuje się trochę jak słynny pies Pawłowa, który na sam dźwięk dzwonka toczył ślinę. Kiedy PARPA słyszy „akcyza”, odpowiada „podwyżka”– co ma rozwiązać wszelkie społeczne problemy ze szkodliwymi nałogami. Szczęśliwie resort finansów już odniósł się do tego pomysłu, mówiąc krótko: nie – podsumowuje.