English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna O nas Media o nas
Zakładki 3
zakladki_video

Media o nas

DRUKUJ

„Rzeczpospolita”: Skarbówka marzeń: otwarta i racjonalna

24-05-2016

Od przyjazności urzędu ważniejsze są jego profesjonalizm i otwartość na wiedzę o biznesie – twierdzą doradcy podatkowi.

 

O tym, jak działają urzędy skarbowe, wiedzą nie tylko skarbowcy i podatnicy. To chleb powszedni także dla tych, którzy zawodowo zajmują się sprawami podatkowymi swoich klientów. To najczęściej doradcy podatkowi. Czasem słychać o nich stereotypowe osądy, jakoby byli tylko „ułatwiaczami” niepłacenia podatków. Jednak jeśli chcą swoją pracę wykonywać rzetelnie – muszą czasem wytłumaczyć swojemu klientowi racje fiskusa. Aby to zrobić – nieraz trzeba skontaktować się z urzędem skarbowym.

 

Dlatego właśnie to doradców podatkowych zapytaliśmy o to, jak powinien wyglądać urząd idealny. Taki, który jest – jak w kryteriach naszego rankingu – przyjazny, a zarazem skuteczny i wydający takie decyzje, które nie powodują sporów sądowych.

 

Doradcy podatkowi przyznają, że coraz częściej udaje się takie trudne sprawy omówić z naczelnikami właściwych urzędów albo przynajmniej z urzędnikami prowadzącymi daną sprawę. – Przestają się już zasłaniać formalnymi procedurami i są skłonni do wysłuchania racji podatnika – przyznaje Dariusz M. Malinowski. Potrzebę takich kontaktów widzi też Mariusz Korzeb, doradca podatkowy i ekspert Pracodawców RP. Twierdzi on, że sprawny pobór podatków może być efektem m.in. wzajemnego zrozumienia interesów administracji skarbowej i przedsiębiorców. – Jednak powinny o to dbać obie strony. Urzędnicy powinni pogłębiać wiedzę o gospodarce, a przedsiębiorcy zrozumieć, że obowiązkiem urzędników jest dbanie o dobro budżetu państwa – mówi Korzeb.