English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna CSR Aktualności
Zakładki 3
zakladki_video

Aktualności

DRUKUJ

Kodeks Odpowiedzialnego Biznesu w praktyce – weryfikacja działań przedsiębiorstw „Koalicji na rzecz odpowiedzialnego biznesu"

12-07-2013

Tworzenie wspólnej wartości ekonomiczno-społecznej w Polsce: szansa czy problem dla polskich przedsiębiorstw? – to pierwszy raport z weryfikacji przestrzegania Kodeksu Odpowiedzialnego Biznesu za 2012 rok. Dotyczy działań 54 firm należących do Koalicji CR, które podpisały się pod Kodeksem Odpowiedzialnego Biznesu, deklarując tym samym znajomość oraz przestrzeganie jego zasad w codziennej praktyce.

 

Raport składa się z pięciu części, zgodnie z podziałem na branże: budowlaną, finansowo-ubezpieczeniową, teleinformatyczną, paliwowo-energetyczną oraz FMCG. Umożliwia to szczegółową analizę zebranych danych oraz dostrzeżenie różnic pomiędzy tymi sektorami.

 

Raport jasno pokazuje, że zasady Kodeksu Odpowiedzialnego Biznesu dotyczące: szacunku względem pracowników, zapewniania godnych warunków pracy, troski o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz odbiorców produktów i usług czy prowadzenia rzetelnej komunikacji i odpowiedzialnych działań marketingowych – są najlepiej realizowane przez polskie przedsiębiorstwa.

 

Ponad połowa firm zrzeszonych w Koalicji CR (66%) posiada regulacje dotyczące przestrzegania praw człowieka, a aż 70% – zasady dotyczące gwarancji bezpieczeństwa produktów i usług. Istotny jest również fakt, że aż 79% firm kieruje się zasadą transparentności i upublicznia dane na temat swojej działalności.

 

Jak wynika z prezentowanego raportu, największym wyzwaniem dla firm jest tworzenie i rozwijanie produktów oraz usług w odpowiedzi na nowe wyzwania społeczne i środowiskowe. Przeciętnie przedsiębiorstwa tworzą jedynie 27 produktów lub usług rocznie.

 

Analiza pokazała, że niecałe 5% pracowników firm uczestniczy w szkoleniach poświęconych odpowiedzialności społecznej, a tylko 11% angażuje się w programy wolontariatu pracowniczego. Istotne jest również uregulowanie kwestii związanych z wdrażaniem kodeksu etycznego w firmach – w kontekście relacji z dostawcami tudzież partnerami biznesowymi. Niestety ponad połowa (55%) przedsiębiorstw takim kodeksem nie dysponuje.

 

Weryfikacja oraz raport z weryfikacji zostały przeprowadzone przez firmę PwC na zlecenie Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej.