English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Zakładki 3
zakladki_video

Artykuły

DRUKUJ

Zachęta do rozwoju i obustronne korzyści

18-04-2011

  Tekst ukazał się w dzienniku Rzeczpospolita,

  18 kwietnia 2011 r.

 

 

Rozmowa z Przemysławem Przybylskim, rzecznikiem prasowym Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.

 

Dlaczego Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” zdecydowało się wystąpić o wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na promocję gospodarczą Mazowsza?

 

Przemysław Przybylski: Od kilku lat uczestniczymy w Routesach - międzynarodowych imprezach targowo-wystawienniczych organizowanych dla branży lotniczej. W związku z tym, że w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego przewidziano dofinansowanie udziału przedsiębiorców w tego typu imprezach, PPL zdecydował o wykorzystaniu tej możliwości. Zresztą przedsiębiorstwo już od 2009 r. śledzi harmonogram naboru wniosków prowadzony przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.

 

Jak wysokie dotacje Państwo otrzymali?


We wniosku o dofinansowanie założyliśmy kwotę dofinansowania ze środków UE w wysokości 150 tys. zł. Zarząd Województwa Mazowieckiego tę kwotę zatwierdził.

 

Na jakie działania chcą Państwo przeznaczyć przyznane teraz dotacje?
 

PPL planuje dofinansować udział Portu Lotniczego im. F. Chopina w Warszawie w europejskich i światowych imprezach targowo-wystawienniczych: majowym Route Development Forum w Cagliari i październikowym World Routes Development Forum w Berlinie.

 

Jak udział firmy w zagranicznych imprezach targowo-wystawienniczych i misjach gospodarczych może przełożyć się na rozwój warszawskiego portu lotniczego?
 

Stoisko wystawiennicze pozwala uzyskać informacje o porcie lotniczym i regionie, a także o oczekiwaniach potencjalnych klientów. Dlatego lotnisko Chopina starannie przygotowuje się do udziału w misjach gospodarczych. Uczestnictwo w targach Routes, w których bierze udział nawet trzy tysiące delegatów z linii lotniczych, lotnisk i firm związanych z branżą lotniczą z całego świata, stwarza szerokie możliwości nawiązania i rozwinięcia nowych kontaktów biznesowych. Branża lotnicza rozwija się bardzo dynamicznie i pojawia się coraz mocniejsza konkurencja, dlatego też obecność na targach Router - jednych z najważniejszych imprez handlowych tej branży - jest dla warszawskiego portu niezwykle istotna. Od 1996 roku Port Lotniczy im. F. Chopina uczestniczy w konferencjach Routes, prowadzi tam rozmowy z przedstawicielami przewoźników lotniczych, którzy są w kręgu zainteresowania warszawskiego lotniska. Chcemy rozszerzać siatkę połączeń lotniczych. Od dwóch lat port warszawski ma na tych konferencjach własne stoisko wystawiennicze. Wpływa to na poprawę wizerunku lotniska reprezentującego Polskę i region Mazowsza, umacnia jego pozycję konkurencyjną. W ciągu trzech dni na konferencji można nawiązać od kilku do kilkunastu ważnych kontaktów biznesowych, a byłoby to niemożliwe w przypadku podróży służbowych do każdego potencjalnego partnera. Chociaż działamy i w ten sposób.
 

A jak Państwa udział w targach wpływa na rozwój Mazowsza?


Zarządzający lotniskiem Chopina działa na rzecz rozwoju ruchu lotniczego z i do Warszawy. Nie tylko przedstawia liniom lotniczym oferty portu, ale też promuje Mazowsze. Korzyści wynikające z promocji regionu są obustronne: im więcej pasażerów na lotnisku, tym więcej zyskuje miasto i region. Chcemy, by lotnisko było ściśle identyfikowane z Mazowszem. Zresztą nasze stoiska na targach odwiedzają nie tylko przedstawicie linii i portów lotniczych, ale także osoby odpowiedzialne za promocję różnych regionów świata. Dlatego by promować region, na stoisku Portu Lotniczego im. F. Chopina znajdą się materiały promocyjne mazowieckiego Urzędu Marszałkowskiego i Stołecznego Biura Turystyki, a w naszych własnych materiałach zamieścimy informacje o Warszawie i regionie oraz znajdzie się tam logo marki Mazowsze.

 

Czy podczas składania aplikacji korzystaliście z pomocy wyspecjalizowanych firm?
 

Nie. Cała dokumentacja aplikacyjna, w tym przede wszystkim wniosek o dofinansowanie wraz z biznes planem, PPL opracował we własnym zakresie, bez pomocy zewnętrznych firm. Pracownicy PPL brali udział w szkoleniach organizowanych przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych. Uczyli się m.in., jakie są zasady wypełniania elektronicznego wniosku o dofinansowanie i sporządzania biznes planu. Wykorzystali tę wiedzę przy sporządzaniu dokumentacji aplikacyjnej.

 

Czy Państwa firma poleciłaby innym korzystanie z dotacji unijnych na promocję gospodarczą?
 

Oczywiście. To się jednak po prostu opłaca.