English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Zakładki 3
zakladki_video

Artykuły

DRUKUJ

Sprzedajemy trzy razy więcej produktów

09-05-2011

 

  Tekst ukazał się w dzienniku Rzeczpospolita,

  9 maja 2011 r.

 

 

Wykorzystanie Funduszy Europejskich na promocję eksportu to dla polskich przedsiębiorców ogromna szansa na zaistnienie na zagranicznych rynkach, tym bardziej że sytuacja gospodarcza na świecie sprzyja ekspansji. Jednym z wielu przykładów, że opłaca się sięgnąć po unijne środki, jest firma Loxa ze Śląska, która dzięki dotacjom znacznie zwiększyła swoje obroty. O pożytkach płynących z unijnej pomocy rozmawiamy z Katarzyną Weinert.

 

Dzięki unijnemu wsparciu nasza firma mogła wziąć udział w prestiżowych targach motoryzacyjnych – mówi Katarzyna Weinert z firmy Loxa.


Czym zajmuje się pani spółka?


Produkuje akumulatory rozruchowe przeznaczone do samochodów osobowych, ciężarówek, autobusów i maszyn rolniczych. Wykonywane są one w technologii niskoantymonowej (tzw. tradycyjnej) i wapniowej – bezobsługowej. Poza tym przerabiamy zużyte akumulatory. Realizując cele ekologiczne zawarte w dyrektywach unijnych, chcielibyśmy produkować nowe akumulatory i przeprowadzać recykling zużytych. Mamy już nowoczesną linię do segregacji elementów zużytego akumulatora.

 

Co i na jakie rynki zagranicą eksportuje państwa firma?


Loxa eksportuje przede wszystkim akumulatory, ale znaczącą pozycją są również płyty akumulatorowe, którymi zainteresowane są głównie kraje wschodnioeuropejskie. Eksportujemy akumulatory do większości krajów europejskich, z głównym nastawieniem na Niemcy, Słowację, Czechy, Bułgarię i Chorwację. W sferze naszych zainteresowań są także rynki skandynawski i dalekowschodni. Pierwsze kontakty handlowe i sprzedaże już nawiązaliśmy. Eksport stanowi obecnie większą część sprzedaży spółki Loxa i zakładamy, że będzie się dalej rozwijał.

 

Ile pieniędzy z Funduszy Europejskich pani spółka dostała na promocję eksportu? Na jakie konkretnie działania?


W ramach Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013 dostaliśmy dofinansowanie na udział jako wystawca na targach MIMS/Automechanika w Moskowie w ubiegłym roku. Kwota uzyskanej pomocy wyniosła ponad 20 tys. zł.

 

Na co firma wydała te pieniądze?


Dzięki unijnej dotacji dofinansowaliśmy udział firmy na tej imprezie w charakterze wystawcy. Międzynarodowe Targi Motoryzacji to dla branży motoryzacyjnej od lat ważne wydarzenie. Nasza firma znalazła się wśród 800 przedsiębiorstw-wystawców z całego świata, obok tak znanych marek, jak Bosch, Karcher, MAN, Webasto, Ravenol i Westa. W Moskwie prezentowane są nowości rynku motoryzacyjnego, głównie części zapasowych, urządzeń diagnostycznych i szeroki asortyment produktów służących do remontu i obsługi samochodów. Wystawcy pokazują także nowości na rynku rosyjskim - samochody osobowe, ciężarowe i autobusy. Udział w targach dał nam nie tylko możliwość poznania nowych produktów na rynku motoryzacyjnym, ale i stworzył możliwości nawiązania kolejnych kontaktów biznesowych. Dofinansowanie, które otrzymaliśmy w ramach Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego, wykorzystaliśmy przede wszystkim na pokrycie kosztów związanych z wynajmem powierzchni wystawowej, zabudową stoiska, zakupem dodatkowego wyposażenia itp.

 

Czy dzięki temu wsparciu firma stała się bardziej konkurencyjna?


Taki był podstawowy cel projektu, na który otrzymaliśmy unijną dotację. A podniesienie konkurencyjności i rozwój firmy mieliśmy zyskać właśnie dzięki udziałowi w zagranicznych imprezach targowych. Takie działania przyczyniają się do wzrostu aktywności eksportowej firmy, która jest nastawiona na promowanie swoich wyrobów oraz stwarzają możliwość zaprezentowania ich licznemu gronu odwiedzających. Z pewnością można stwierdzić, że osiągnęliśmy ten cel. Obecność naszej firmy w gronie wystawców owocuje zwiększeniem sprzedaży eksportowej oraz licznymi kontaktami z nowymi potencjalnymi odbiorcami oferowanych przez nas akumulatorów rozruchowych.

 

Jak z punktu widzenia przedsiębiorcy postrzega pani Fundusze Europejskie służące promocji eksportu? Czy miała pani problemy z otrzymaniem wsparcia?


Dofinansowanie udzielone w ramach projektu związanego z udziałem firmy w międzynarodowych targach i wystawach, stworzył naszej firmie możliwość zaprezentowania bardzo wielu odwiedzającym targi naszej oferty handlowej. Udział w targach umożliwił nam również przeprowadzenie wielu spotkań handlowych z naszymi dotychczasowi klientami. Miernikiem efektywności targów jest ogromne zainteresowanie potencjalnych klientów naszymi produktami. Odzwierciedleniem tego jest chociażby trzykrotny wzrost sprzedaży płyt akumulatorowych naszemu klientowi w Rosji. Jako firma, która uzyskała wsparcie ze środków unijnych w zakresie promocji swojej pozycji eksportowej, stwierdzamy, że dzięki przejrzystym procedurom oraz fachowej pomocy ze strony osób zatrudnionych w jednostce pośredniczącej całość postępowania przebiegła bardzo sprawnie.