English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Opinie ekspertów
Zakładki 3
zakladki_video

Opinie ekspertów

DRUKUJ

Inwestycja w pracowników jest korzystna dla obu stron

20-12-2010

Wypłata wynagrodzenia to nie wszystko. Niestety, nadal zbyt mało polskich firm docenia wagę pozapłacowego dbania w pracowników. Tymczasem każda zainwestowana w nich złotówka przynosi ponad 1,50 zł zysku.

 

- Polscy pracodawcy nadal mają za niską świadomość, że budowanie zaangażowania pracowników poprzez szkolenia czy też pozapłacowe benefity wpływa na podniesienie wyników biznesowych przedsiębiorstwa – mówi Magdalena Janczewska, ekspert ds. społeczno-gospodarczych Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej. Jak wynika z najnowszego badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, aż 56 proc. pracodawców w ogóle nie podnosi kwalifikacji swoich pracowników. Z raportu Kelly Global Workforce Index wynika natomiast, że jest jeszcze gorzej. Jedynie 31 proc. z pytanych Polaków uważa, że ich firma w ogóle myśli o inwestowaniu w kadry. Tymczasem, jak wynika z licznych badań, inwestycja w kadry się po prostu opłaca. Mówi o tym choćby ubiegłoroczny raport PricewatershouseCoopers. Okazuje się bowiem, że każda zainwestowana w pracownika złotówka przynosi 1,56 zł zysku.

 

- Należy jedynie umiejętnie dobrać system motywacyjny, zapewnić pracownikom możliwość rozwoju, zapewnić szkolenia, ale i wspierać Work – Life Balance, czyli uzyskiwanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i rodzinnym. Bazowanie jedynie na wypłacaniu wynagrodzeń za pracę to za mało – mówi Janczewska. Dlatego w ocenie Pracodawców RP warto przygotować kompleksowy program nakierowany na pracowników i ich potrzeby, także te rodzinne. Mógłby on uwzględniać m.in. tworzenie albo dofinansowywanie przyzakładowych przedszkoli i żłobków, promowanie elastycznych form zatrudnienia oraz telepracy, a także objęcie pakietami medycznymi nie tylko samych pracowników, ale i członków ich rodzin. W ocenie Pracodawców RP rodzime firmy muszą zrozumieć, że takie działania nie są tylko fanaberią dla nielicznych, ale przynoszą także wymierne korzyści finansowe. - Lojalny i zadowolony pracownik to w końcu mniejszy wskaźnik fluktuacji kadr i mniejsze koszty rekrutacji, niższa absencja, większa wydajność i zaangażowanie – wymienia Janczewska.

 

Polscy pracodawcy coraz częściej doceniają wagę pozapłacowych świadczeń. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, w 2010 roku statystyczny pracownik otrzymał średnio od pracodawcy 801 zł z benefitów. Rok wcześniej było to 747 zł. – To nadal niewiele, ale wzrost z pewnością świadczy o tym, że wzrasta także nasza świadomość w tym zakresie – mówi Janczewska.