English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Opinie ekspertów
Zakładki 3
zakladki_video

Opinie ekspertów

DRUKUJ

Internetowy biznes potrzebuje wsparcia

12-05-2011

Dziś szeroko rozumiany biznes internetowy odpowiada za blisko 3 proc. produktu krajowego brutto tj. przeszło 35,7 mld zł. W 2015 roku wartość ta ma być dwa razy większa. Zdaniem Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, dynamicznemu rozwojowi w sieci należy dopomóc.

 

Obecność przedsiębiorców w Internecie zwiększa zasięg ich działania i pozwala na zwiększenie obrotów poprzez dostępność dla kontrahentów z całego świata.


Niestety, niska jakość połączenia oraz ograniczona dostępność szerokopasmowych łączy hamuje wzrost polskich przedsiębiorców w sieci. Niemal we wszystkich rankingach dotyczących jakości, dostępności czy stopnia wykorzystania Internetu przez przedsiębiorstwa, Polska zajmuje końcowe pozycje. Penetracja łączy szerokopasmowych wynosi w naszym kraju zaledwie 13,5 proc. (przy średniej unijnej blisko dwukrotnie wyższej).


Rozwój infrastruktury informatycznej nie nadąża za wzrostem biznesu internetowego. Co prawda nadal połowa firm nie wykorzystuje sieci do pozyskiwania klientów, jednak sytuacja ta stopniowo ulega poprawie. Wirtualne okno wystawowe, a taką funkcję pełni Internet, nieuchronnie stanie się podstawowym narzędziem wykorzystywanym przy prowadzeniu działalności gospodarczej. - Dlatego rząd oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej muszą zrobić wszystko, aby zachęcić firmy telekomunikacyjne do inwestowania w rozbudowę infrastruktury – mówi Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP. - Podczas gdy w Unii Europejskiej standardem do 2020 roku ma być połączenie o prędkości 30 Mb/s, w Polsce dwóch na pięciu przedsiębiorców dysponuje łączem wolniejszym niż 256 kb/s – dodaje Piotr Wołejko.


Brak zachęt i odpowiedniej ochrony firm gotowych do inwestycji w sieć internetową (zapewnienie możliwości uzyskania zwrotu z inwestycji, czyli krótkoterminowe ustalenie szczególnych zasad udostępniania sieci podmiotom trzecim) oraz trudności związane z procesem inwestycyjnym w gminach negatywnie wpływają na poziom inwestycji. - Tymczasem nie można się łudzić – zasada „jakoś to będzie” z pewnością nie zadziała. Jeśli nie zaczniemy działać jutro, po jutrze inni będą o dwie-trzy długości przed nami – zaznacza Piotr Wołejko.


Tradycyjnie dla rozwoju gospodarki i przedsiębiorców liczyła się infrastruktura w rodzaju dróg, kolei oraz portów. W XXI wieku ich rolę przejmuje Internet. Dlatego w ślad za modernizacją systemu drogowego musi pójść rozbudowa infrastruktury internetowej. Państwo musi wziąć na swoje barki odpowiedzialność w tym zakresie i zapewnić inwestorom korzystne warunki, a także zapewnić własny wkład finansowy.


Zdaniem eksperta Pracodawców RP, będzie to jednak inwestycja, która z pewnością się zwróci – Internet stwarza przewagę konkurencyjną przedsiębiorcom, którzy z niego korzystają. Rozwój ich działalności to nowe miejsca pracy, wzrost eksportu i wpływów podatkowych.