English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Opinie ekspertów
Zakładki 3
zakladki_video

Opinie ekspertów

DRUKUJ

Państwowe pożyczki utorują młodym drogę do własnego biznesu

16-05-2013

Zdaniem eksperta Pracodawców RP Moniki Zaręby pożyczka ze środków Funduszu Pracy na założenie własnego biznesu może być dużym wsparciem w szczególności dla ludzi młodych, którzy stanowią dziś grupę w najwyższym stopniu zagrożoną bezrobociem.

 

Ekspert Pracodawców RP przypomina, iż Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, mając na uwadze coraz trudniejszą sytuacją na rynku pracy osób młodych, przedstawiło w ostatnich miesiącach propozycje kilku rozwiązań, które mają doprowadzić do odwrócenia tego negatywnego trendu. Resort stawia m.in. na pożyczki ze środków Funduszu Pracy. – Nowy instrument należy ocenić pozytywnie, gdyż poszerza on katalog możliwości uzyskania źródła finansowania na realizację różnych, często innowacyjnych przedsięwzięć biznesowych. Jednak warunkiem powodzenia instrumentu będzie obudowanie go wysokiej jakości szkoleniami i doradztwem na etapie przed udzieleniem pożyczki i już po nim – twierdzi ekspert Pracodawców RP. Dodaje przy tym, iż ograniczony dostęp do źródeł finansowania oraz odpowiedniego wsparcia merytorycznego częstokroć stanowi poważną barierę dla kreatywnych i pełnych zapału młodych ludzi, którzy marzą o założeniu i rozwijaniu własnego biznesu. Udział osób poniżej 30. roku życia wśród ogółu przedsiębiorców w Polsce wynosi 34 proc. Jest to wskaźnik o ponad 10 proc. wyższy, niż wynosi średnia dla UE.

 

– Marzenia o własnym biznesie może szybko zweryfikować rynek, który nie ma litości dla braku doświadczenia, niedostatecznej wiedzy o zarządzaniu firmą, podstawach marketingu i ekonomii. Z tej przyczyny nowy instrument ma szansę powodzenia jedynie pod warunkiem zapewnienia młodemu przedsiębiorcy profesjonalnego i systematycznego doradztwa w zakresie tworzenia biznesplanów i prowadzenia działalności – mówi Monika Zaręba. – Rozpoczynanie działalności gospodarczej w obecnych czasach nie jest łatwym zadaniem. Z jednej strony trzeba zmierzyć się z istniejącą już konkurencją, z drugiej zaś skutecznie zawalczyć o gusta coraz bardziej wymagających konsumentów. Proces wchodzenia na rynek i umacniania na nim swojej pozycji może wobec tego potrwać trochę czasu, z czym wiążą się zazwyczaj niemałe koszty – podsumowuje ekspert.