English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Opinie ekspertów
Zakładki 3
zakladki_video

Opinie ekspertów

DRUKUJ

Musimy wykorzystać cywilizacyjną szansę, jaką daje nam e-administracja

21-05-2014

Poziom rozwoju e-administracji w Polsce jest dalece niezadowalający, a działania podejmowane przez rząd i jednostki samorządu terytorialnego nie są skoordynowane. – Nowelizacja ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, której niektóre przepisy weszły w życie 11 maja br., tylko w niewielkim stopniu przybliża nas do celu, jakim powinna być możliwość załatwienia każdej sprawy drogą elektroniczną – ocenia ekspert Pracodawców RP Piotr Wołejko.

 

W rankingu Organizacji Narodów Zjednoczonych E-Government Survey 2012. E-Government for the People – dotyczącym cyfrowej administracji – Polska sytuuje się dopiero na 47. miejscu (na 190 państw). Co więcej, mimo wzrostu wartości wskaźnika w porównaniu do badania z 2010 r. Polska zanotowała spadek o dwie pozycje.

 

Największym problemem jest niestety nieporadność administracji rządowej. Platforma ePUAP, która działa od wielu lat, obsługuje nieco ponad 11 tys. spraw rocznie i ma zaledwie 670 tys. zarejestrowanych użytkowników. Nie udało się nawet skutecznie wprowadzić elektronicznego dowodu osobistego, który mógł rozwiązać problem marginalizacji platformy, likwidując konieczność posługiwania się podpisem elektronicznym bądź profilem zaufanym – co z kolei wymaga osobistego stawiennictwa w urzędzie, i to w terminie 14 dni od założenia profilu. W obliczu tego, jak niewiele spraw można załatwić za pośrednictwem ePUAP, nie dziwi fakt, iż platforma ta nadal nie cieszy się popularnością.

 

Cyfryzacja to cywilizacyjne wyzwanie, a zarazem szansa na to, by Polska rozwijała się szybciej. Efektem tej zmiany może być znaczący spadek bezrobocia oraz wzrost wartości eksportu towarów o wysokim stopniu przetworzenia – a więc tych, które przynoszą największe zyski. Powody do zadowolenia daje oczywiście dynamicznie rosnąca liczba rozliczeń podatkowych za pośrednictwem Internetu, a także coraz większa popularność elektronicznych zamówień publicznych. Jest to jednak tylko niewielki ułamek ogółu spraw, które przedsiębiorcy i obywatele mogliby załatwiać drogą elektroniczną. Musimy wykorzystać dzisiejsze możliwości technologiczne, tak by zapewnić całodobowy dostęp do usług urzędu za pomocą smartfona czy tabletu.

 

Rozwijanie e-administracji wymaga koordynacji działań, stworzenia wspólnego systemu logowania do usług oferowanych przez urzędy, a także dużo więcej odwagi we wdrażaniu nowoczesnych technologii. Muszą one pokonywać granice kompetencji poszczególnych instytucji, gdyż fundamentalnym założeniem e-administracji jest dostępność informacji i ich swobodny przepływ między urzędami.

 

Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP