English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Opinie ekspertów
Zakładki 3
zakladki_video

Opinie ekspertów

DRUKUJ

Słabe wyniki sprzedaży detalicznej w listopadzie, ale…

23-12-2014

Na pierwszy rzut oka listopad był zdecydowanie rozczarowującym miesiącem w handlu detalicznym. Wartość sprzedaży spadła w ujęciu nominalnym nie tylko w skali miesiąca, lecz także w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Dane te okazują się jednak nie aż tak złe, jak na pozór mogłoby się wydawać – komentuje ekspert Pracodawców RP Łukasz Kozłowski najnowsze dane GUS.

 

Dane o sprzedaży detalicznej są bowiem zniekształcone przez deflację. Oznacza to, że przy takim samym wolumenie sprzedaży, jej wartość będzie maleć. Eliminując wpływ tego czynnika na ostateczny wynik, sprzedaż detaliczna wzrosła, choć w wyraźnie słabszym tempie niż w poprzednim miesiącu.

 

Dane te nie zwiastują jednak poważnego spowolnienia w polskiej gospodarce. Konsumenci – m.in. za sprawą poprawy sytuacji na rynku pracy – dysponują coraz większą siłą nabywczą, którą z czasem zapewne zaczną wykorzystywać. Poza tym korelacja pomiędzy wynikami sprzedaży detalicznej a spożyciem indywidualnym nie jest szczególnie silna. Warto też zauważyć, że tak słabe dane wynikają w znacznej mierze ze spadku cen paliw, których sprzedaż w ujęciu nominalnym spadła aż o 12,7 proc. rok do roku.

 

Niemniej jednak spadek sprzedaży w czasie, gdy sytuacja finansowa konsumentów się wyraźnie poprawia, może dawać do myślenia Radzie Polityki Pieniężnej. Nie można wykluczać, że utrzymująca się przez dłuższy czas deflacja zaczęła oddziaływać na oczekiwania konsumentów, wpływając na ich plany zakupowe. To zaś byłoby już groźne dla polskiej gospodarki.

 

Łukasz Kozłowski, ekspert Pracodawców RP