English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Opinie ekspertów
Zakładki 3
zakladki_video

Opinie ekspertów

DRUKUJ

Nowy program operacyjny i nowa pula pieniędzy z UE dają pewne nadzieje na poprawę sytuacji

13-01-2015

 

Zgodnie z zapowiedziami, jeszcze w 2014 roku ogłosiliśmy konkurs w ramach nowej perspektywy unijnej. To dobra wiadomość przede wszystkim dla tych, którzy oczekują nowoczesnych usług elektronicznych – mówiła 30 grudnia 2014 roku Maria Wasiak, Minister Infrastruktury i Rozwoju.

 

Pierwszy w ramach nowej unijnej perspektywy finansowej konkurs dotyczy nowoczesnych usług elektronicznych. Pieniądze będą dostępne w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa. Potrzeby w zakresie cyfryzacji administracji i elektronizacji kontaktów na linii obywatel–urząd są ogromne, a skala zaniedbań i opóźnień przyprawia o ból głowy. Czy pieniądze z nowej perspektywy unijnej przyczynią się do znaczącej poprawy sytuacji w tych dziedzinach?

Poza nielicznymi wyjątkami – jak system e-podatnik – budowa e-administracji w Polsce to pasmo niepowodzeń i fiask w realizacji nierzadko ambitnych planów. Urzędnicy nie potrafią we właściwy sposób przygotować przetargów na stworzenie e-systemów. W efekcie są one często unieważniane, a projekty nabierają coraz większych opóźnień. Niewolnicze przywiązanie do kryterium najniższej ceny sprawia zaś, że oferowane administracji rozwiązania bywają przestarzałe bądź ograniczone. Kolejnym problemem jest brak koordynacji i rozdrobnienie poszczególnych projektów. Zbyt wiele instytucji publicznych decyduje się na stworzenie własnych platform e-administracji – brak współpracy pomiędzy platformami, wynikający z braku komunikacji instytucji tworzących te platformy, znacznie ogranicza ich użyteczność z punktu widzenia końcowego użytkownika.

Nowy program operacyjny i nowa pula pieniędzy z UE dają pewne nadzieje na poprawę sytuacji. Kluczowe będzie jednak podniesienie jakości organizowanych przetargów – zarówno na polu dokumentacji, jak i poprzez sięgnięcie po takie mechanizmy jak np. dialog techniczny. Celem cyfryzacji administracji powinno być bowiem sięganie po najnowocześniejsze rozwiązania i wyznaczanie w tej dziedzinie nowych trendów. Czas odejść od bylejakości i sięgania po technologie dnia wczorajszego. Czy rodzima biurokracja poradzi sobie z takim wyzwaniem?

 

Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP