English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Opinie ekspertów
Zakładki 3
zakladki_video

Opinie ekspertów

DRUKUJ

Urzędy nadal papierowe

05-02-2015

Co trzeci urząd dokumentuje przebieg załatwiania i rozstrzygania spraw wyłącznie w postaci tradycyjnej, czyli papierowej. Najgorzej wygląda sytuacja w urzędach gminnych, gdzie udział papieru w dokumentowaniu spraw wynosi 37%. To fatalna informacja dla każdego Polaka – nie tylko dla przedsiębiorców – gdyż to właśnie z urzędami na najniższym szczeblu stykamy się najczęściej. Opublikowane przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wyniki badania pt. Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce przedstawiają dość blady stan rozwoju e-administracji w naszym kraju.

 

Przede wszystkim urzędy nadal nie wykorzystują możliwości oferowanych przez nowoczesne technologie, nawet tak podstawowych jak elektroniczne zarządzanie dokumentacją. Robi to zaledwie 42% urzędów, a poziom ten utrzymuje się od kilku lat na zbliżonym poziomie. W chwili, gdy coraz więcej usług jest dostępnych na platformach mobilnych, polscy urzędnicy ciągle działają jak XIX-wieczna biurokracja z czasów absolutyzmu. Nawet mentalność i pragmatyka pracy niektórych urzędników niewiele różnią się od wspomnianego okresu.

 

W obliczu powyższego nie może dziwić fakt, że zupełnie podstawowe sprawy – jak strony internetowe urzędów czy obowiązkowe biuletyny informacji publicznej (tzw. BIP-y) – nie funkcjonują, jak należy, i nie spełniają swojej funkcji. W przypadku stron należy podkreślić trudność w nawigacji, a więc brak możliwości łatwego i szybkiego dotarcia do poszukiwanych informacji. Do tego dochodzi brak standaryzacji w obszarze designu. Zupełna swoboda w tym zakresie przekłada się na chaos informacyjny. Nie lepiej przedstawiają się biuletyny informacji publicznej – ze świecą można tam szukać informacji, których publikację nakazuje prawo. Co więcej, BIP to najlepsza z możliwych platform dla urzędników, by publikować dane i unikać w ten sposób zalewu wniosków o dostęp do informacji publicznej. Jej przygotowanie pochłania często czas i zasoby, a bieżące publikowanie danych na stronach BIP stanowi najlepsze rozwiązanie tego problemu.

 

Czytając przyjęty 8 stycznia 2014 r. Plan Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, można odnieść wrażenie, że główne słabości i niedostatki cyfryzacji administracji w Polsce zostały dobrze zidentyfikowane. Wskazano również kierunki działań, które należy podejmować, by wspomniane słabości wyeliminować. Wyniki badań opublikowanych przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w rok po przyjęciu tego planu pokazują jednak, że efekty działań podejmowanych przez pierwsze 12 miesięcy obowiązywania planu są w najlepszym przypadku niewielkie. Rozwój e-administracji nadal nie jest traktowany w sposób priorytetowy. Tymczasem sprawna e-administracja to konieczność w realiach XXI w., a także wielka szansa na usprawnienie działania administracji – co jest pożądane z punktu widzenia przedsiębiorców oraz każdego obywatela, bo kontaktów z administracją nie da się uniknąć. Należy jak najszybciej „wyprowadzić papier” z urzędów i zapewnić możliwość załatwiania spraw administracyjnych przez Internet, z dowolnego miejsca, w trybie 24 godzin na dobę. Urzędnicy nadal będą pracować w ramach 8-godzinnego dnia pracy, ale nie może on wyznaczać rytmu pracy administracji jako całości. Jeśli nie doczekamy się zmian w tym obszarze, to inne państwa będą czerpać z tego korzyści – chociażby Estonia, która oferuje elektroniczne obywatelstwo. Jawi się ono jako ciekawa alternatywa dla przedsiębiorców, którzy mają dość czekania na to, aż polski urząd łaskawie załatwi sprawę „w papierze”.

 

Piotr Wołejko, ekspert Pracodawców RP