English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Strona główna Opinie ekspertów
Zakładki 3
zakladki_video

Opinie ekspertów

DRUKUJ

Bardzo słabe wyniki produkcji i sprzedaży detalicznej w marcu

19-04-2016

Wartość produkcji sprzedanej polskiego przemysłu zwiększyła się w marcu o 0,5 proc. rok do roku, a sprzedaż detaliczna wzrosła w cenach nominalnych o 0,8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku – wynika z najnowszych danych GUS. – Nie ma co ukrywać to fatalne odczyty, zarówno w przypadku produkcji, jak i sprzedaży o ok. 2,5 pkt proc. poniżej oczekiwań. Zamiast dalszego dynamicznego rozwoju mamy do czynienia z osuwaniem się w kierunku stagnacji. Comiesięczne dane cechują się jednak dużą zmiennością i jest zdecydowanie zbyt wcześnie, by zawyrokować, czy faktycznie obserwujemy odwrócenie pozytywnego trendu – komentuje Łukasz Kozłowski, ekspert Pracodawców RP.

 

 

Pomimo że pozytywnie na wyniki sprzedaży detalicznej oddziaływała wcześniejsza Wielkanoc (wypadająca w marcu, a nie w kwietniu jak w poprzednim roku) oraz wypłata jednorazowych dodatków do emerytur, czynniki te nie wystarczyły do tego, by powstrzymać spadek dynamiki obrotów handlu detalicznego. Nawet po uwzględnieniu spadku cen konsumenckich wyniosła ona 3 proc. rok do roku wobec 6,2 proc. w lutym.

 

Choć utrzymująca się od dłuższego czasu deflacja, która obejmuje już nie tylko paliwa, lecz również wiele innych rodzajów dóbr i produktów, może wpływać na ograniczanie skłonności do robienia większych zakupów przez Polaków, istnieją powody, by sądzić, że tendencja spadkowa nie będzie się utrzymywać zbyt długo. Jest bowiem bardzo prawdopodobne, że uruchomienie wypłat z programu Rodzina 500+ rozrusza w kolejnych okresach popyt konsumpcyjny i przez kolejne 12 miesięcy będzie oddziaływać pozytywnie na dynamikę wzrostu wartości sprzedaży detalicznej.

 

Wskaźniki koniunktury w polskim przemyśle wypadają dość korzystnie – np. indeks PMI utrzymuje się na najwyższym poziomie od 8 miesięcy – co dzisiejsze, słabe dane czyni jeszcze bardziej zaskakującymi. Warto jednak pamiętać o tym, że Wielkanoc, która pozytywnie oddziaływała na konsumpcję, jednocześnie przyczynia się do ograniczenia poziomu produkcji w miesiącu,  w którym wypada. Dodając do tego bardzo wysoką bazę statystyczną z marca 2015 r., można przypuszczać, iż mamy do czynienia z jednorazowym spadkiem dynamiki produkcji do tak niskich poziomów.

 

 

Łukasz Kozłowski, ekspert ekonomiczny Pracodawców RP