English English
7 tysięcy firm, blisko 3 miliony zatrudnionych
Zakładki 1

Wyszukiwarka

Zakładki 3
zakladki_video

Patronaty

DRUKUJ

Świadomie lub nie: Polacy oszukują swoich pracodawców – dlaczego?

25-10-2013

Oszustwa i nieuczciwości w organizacjach – problem anomii pracowniczej to najnowsza publikacja poświęcona nadużyciom, jakich dokonują pracownicy. Ukazała się ona 4 listopada 2013. Pracodawcy RP objęli nad książką patronat merytoryczny.

 

Anomia pracownicza – zjawisko, które jest analizowane przez socjologów i psychologów na całym świecie od 150 lat – dotyczy okradania pracodawcy przez pracownika przy jednoczesnym przeświadczeniu o neutralnym znaczeniu moralnym czynu. Specjaliści zajmujący się ryzykiem w organizacjach stosują różne modele, aby wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje.

 

W książce Oszustwa i nieuczciwości w organizacjach – problem anomii pracowniczej wybitni praktycy biznesu Dariusz Ambroziak i Mieszko Maj proponują swój interdyscyplinarny model 3AP, dzięki któremu można przewidywać i diagnozować anomię pracowniczą oraz jej przeciwdziałać na poziomie całych grup pracowniczych.

 

Autorzy skupili się na czynnikach środowiskowych mających wpływ na anomię pracowniczą, takich jak krąg kulturowy, kultura pracy, liczba pokoleń na obecnym rynku pracy i ich wartości, a także formalne normy kształtujące relacje pracodawca–pracownik, czyli prawo pracy.

 

Ambroziak i Maj stawiają tezę, że duży wpływ na anomię pracowniczą w Polsce miał realny socjalizm. Praca w tym systemie, jak piszą autorzy, została pozbawiona swojego wcześniejszego moralnego znaczenia. Istniało jednocześnie społeczne przyzwolenie na oszukiwanie zakładu pracy. Pomimo upadku socjalizmu w 1989 roku zestaw nawyków, kultury zarządzania i świadomości społecznej zasadniczo się nie zmienił. Anomia pracownicza trwa i się rozprzestrzenia, chociaż jest bardziej ukryta.

 

W publikacji opisane zostały najważniejsze elementy, które wpływają na poziom anomii: kultura organizacyjna (oraz sposób organizacji pracy), wpływ autorytetu przełożonego, a także procesy psychologiczne zachodzące w grupach pracowniczych.

 

Ambroziak i Maj podkreślają, że pełne zrozumienie procesów rządzących zjawiskiem anomii pracowniczej wymaga dodatkowych badań empirycznych. W ich opinii jednak rozumienie psychologicznego podłoża anomii, w połączeniu z wiedzą z zakresu zarządzania oraz doświadczeniem praktyków biznesu, otwiera drogę do tworzenia kompleksowych rozwiązań zaradczych, przynoszących wymierne korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom.

 

Publikację wstępem opatrzył Andrzej Malinowski – Prezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej. W pracach interdyscyplinarnego zespołu badawczego uczestniczyła dr mec. Monika Gładoch – doradca Prezydenta Pracodawców RP. Książkę wydało wydawnictwo Wolters Kluwer, a w sprzedaży jest dostępna już od 4 listopada 2013.